Bohdan Wojnar - člen představenstva ŠKODA AUTO

ŠKODA AUTO,
pilíř českého automobilového průmyslu, má o budoucnosti jasno.
Společnost ŠKODA AUTO je pilířem českého automobilového průmyslu. S podporou silného německého koncernu sklízí úspěchy na všech kontinentech a je důstojným představitelem české strojírenské tradice, umu a dovednosti. O novinkách a aktuálním dění ve společnosti hovoří pan Bohdan Wojnar, zodpovědný za oblast řízení lidských zdrojů.
Jaké jsou klíčové milníky vývoje této nejznámější české společnosti?

ŠKODA je jedna z nejstarších automobilek na světě. Její historie začíná v roce 1985, kdy se spojili zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement a začali vyrábět jízdní kola. Poté, co je po několika letech osadili motory, následovalo v roce 1905 představení prvního automobilu. O dvacet let později se firma spojila se Škodovými závody v Plzni, od kterých přebrala i svůj název.

Automobily vyráběla ŠKODA v průběhu celého dvacátého století. Jedním z nejvýznamnějších milníků v historii společnosti bylo spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991. Díky tomuto spojení se mohla ŠKODA začít intenzivně rozvíjet a růst. Aktuálně je zastoupena na více než stovce trhů po celém světě, v roce 2012 dodala zákazníkům
více než 939.200 vozů, díky čemuž rostla již po osmé v řadě a v následujících letech plánuje další růst.

Na jaké nové modely z produkce mladoboleslavského závodu se mohou zákazníci těšit v brzké budoucnosti?

V loňském roce jsme zahájili největší modelovou ofenzívu v dějinách značky ŠKODA. Uvedli jsme na trh dva zcela nové modely ŠKODA Citigo a ŠKODA Rapid, kterými oslovujeme zcela nové segmenty zákazníků. Obě novinky se
u zákazníků setkaly s úspěchem. Podle oficiálních statistik se již nyní staly nejoblíbenějšími vozy na českém trhu ve svých kategoriích, tedy v kategorii minivozy a vozy nižší střední třídy.

Modelová ofenzíva ŠKODA pokračuje i v roce 2013. V letošním roce plánujeme představit dokonce osm nových, nebo výrazně inovovaných automobilů. Veřejnost se již měla možnost seznámit se třetí generací našeho nejúspěšnějšího modelu ŠKODA Octavia a ŠKODA Octavia Combi. Reakce jsou velmi pozitivní a o "srdce naší značky" zaznamenáváme velký zájem.

Kromě výroby se ale Vaše společnost podílí na celé řadě významných projektů v oblasti společenského dění. Které z nich jsou aktuálně nejvýznamnější?

ŠKODA podporuje řadu kulturních, sportovních nebo charitativních akcí, zaměřuje se i na projekty spojené s ochranou životního prostředí. Za všechny je možné zmínit například projekt „Jeden strom za každý prodaný vůz v ČR“. Od roku 2007 vysazuje ŠKODA za každý automobil prodaný v České republice jeden strom. Dosud bylo vysazeno zhruba 363.000 stromů, v letošním roce k nim přibude dalších téměř 60.000 sazenic. 

ŠKODA podporuje také sportovní aktivity na lokální i světové úrovni. Je dlouholetým partnerem nejznámějšího cyklistického závodu na světě – Tour de France. Již jedenadvacet let je rovněž hlavním sponzorem Mistrovství světa v ledním hokeji IIHF. Toto partnerství je ve světě sportu jedinečné a bylo zapsáno do Guinessovy knihy rekordů jako nejdéle trvající partnerství. ŠKODA dále podporuje aktivity v oblasti motorsportu.

ŠKODA AUTO Česká republika je navíc generálním partnerem českého olympijského i paralympijského svazu. V roce 2014 podpoří ŠKODA na ruském trhu také zimní Olympijské hry v Soči. V rámci podpory ZOH poskytneme flotilu více než 500 vozů, kterou budou tvořit modely Superb a Yeti. Chybět nebude ani zbrusu nová Octavia třetí generace.

Vysoký objem investic společnosti ŠKODA AUTO je známý. Do čeho hodláte investovat v nejbližší budoucnosti?

ŠKODA patří k největším investorům v České republice. V uplynulých více než 20 letech investovala ŠKODA AUTO celkem 250 miliard Kč – především do nových modelů, do výzkumu a vývoje a do výstavby nových kapacit v České republice. Rok 2012 byl mimo jiné rokem vysokých investic do nových kapacit, produktů a v neposlední řadě také do trhů. O tom svědčí navýšení hmotných investic v minulém roce na 832 milionů Euro, oproti roku 2011 to představuje nárůst kolo 46 procent.

V roce 2012 jsme pak investovali do rekonstrukce ŠKODA Muzea. Nová výkladní skříň značky vznikla v rekordně krátkém čase. Nové ŠKODA Muzeum vyjadřuje hrdost na naší více než 117letou historii a vazbu automobilky na Českou republikou.

Kromě toho investujeme do talentů. Spolupracujeme s řadou vysokých  škol a jako jediná firma v České republice provozujeme vlastní Vysokou školu, máme také vlastní odborné učiliště. Tým našich zaměstnanců stojí za naším úspěchem, proto v tomto směru investujeme i do budoucnosti.

Můžete čtenářům přiblížit Vaši strategii GreenFuture, nebo-li „zelené budoucnosti?

Prostřednictvím GreenFuture se celá automobilka i její zaměstnanci jasně, konkrétně a měřitelně hlásí k ekologii. Investujeme do zelené budoucnosti. Tato integrovaná ekologická strategie stojí na třech hlavních pilířích:

Prvním je GreenFactory – do roku 2018 chceme naši vlastní výrobu uspořádat tak, aby byla o 25 % ekologičtější. Konkrétně to znamená: 25% zlepšení v parametrech spotřeby energie, spotřeby vody, emisí rozpouštědel, emisí CO2
a odpadů.

Druhým je GreenProduct – jedná se o vozy s co možná nejnižší spotřebou a nejnižšími emisemi. ŠKODA chce nadále snižovat průměrnou hodnotu emisí CO2 u všech modelů. Pro dosažení tohoto cíle pracujeme společně s koncernem Volkswagen na všech frontách, včetně výzkumu elektromobilů. Již několik měsíců po českých ulicích jezdí zkušební flotila deseti elektromobilů Octavia, testující elektrický pohon v každodenním provozu.

A třetím pilířem je GreenRetail – do celkového hodnocení se totiž počítají také ekologické aktivity prodejců a servisních dílen. Jsme přesvědčeni o tom, že ekologie je v našem odvětví předpokladem pro úspěšnou budoucnost. Naši odpovědnost bereme velice vážně, je integrální součástí naší růstové strategie.

Jste schopen formulovat plány nebo vize pro vaši společnost do budoucnosti? Jak si myslíte, že se bude vyvíjet situace ve vašem oboru?

Situace v automobilovém průmyslu jako takovém je samozřejmě poznamenána finančními problémy, které oslabují jednotlivé trhy a zásadně se dotýkají zejména Evropy, která je pro nás stále zásadním odbytištěm. V prvním pololetí roku 2013, kdy navíc nasazujeme novou generaci Octavie a naše výrobní kapacity budou tedy o něco vytíženější, tak počítáme se stagnací prodejů, případně dokonce s lehkým poklesem. Ve druhém pololetí už by se ale měly prodeje stabilizovat a předpokládáme růst.

Dlouhodobě je v rámci Růstové strategie ŠKODA naším cílem vyrábět do roku 2018 milion a půl aut a pokračovat v internacionalizaci naší značky. K těmto cílům samozřejmě patří důvěra a spokojenost našich zákazníků v tuzemsku
i v zahraničí. Věříme, že kvalita našich vozů, neustálá práce na vylepšeních, naši cenní zaměstnanci a důraz na životní prostředí nás k těmto cílům dovedou.

COPYRIGHT 2012 businessleader.cz - Zpravodajský portál průmyslu a obchodu. ALL RIGHTS RESERVED
Vydává: Media Developments, s.r.o. | Email: info@businessleader.cz