Blanář Nábytek: Z garáže až na vrchol

Roman Blanář začal svoje podnikatelské představy realizovat v jedné osobě a s nulovým kapitálem. Dnes stojí v čele firmy, která se mezitím probojovala na absolutní vrchol ve svém oboru.

Za uplynulé roky se majiteli podařilo vybudovat výrobní firmu, která v současné době zaměstnává cca 250 zaměstnanců a která je svojí specializací největším výrobcem lehacího nábytku v České republice. Firma vyrábí nejen válendy a dvoulůžka všech typů, ale také pohovky. Je rovněž významným producentem lamelových roštů. Důrazem na vlastní vývoj a kvalitu se firmě podařilo získat image výrobce značkového zboží pro nejširší spektrum zákazníků.

Své zboží firma prodává v síti smluvních odběratelů v celé České republice (cca 300 prodejen a obchodních domů), část produkce v objemu asi 30% směřuje do zahraničí. Zahraničními odběrateli jsou firmy z Německa, Rakouska, Slovenska, Maďarska, Švýcarska a Španělska. Dle interních statistik je firma největším tuzemským výrobcem lehacího nábytku s roční produkcí cca 100 tisíc postelí.

Firma investuje ve spolupráci s významnými výzkumnými institucemi nemalé prostředky do vývoje nových, špičkových výrobků, které následně určují nové měřítko kvality a zároveň odpovídají nejnovějším poznatkům z oblasti výzkumu spánku. Samozřejmostí je používání příjemných a zdravotně nezávadných materiálů, které podléhají nejpřísnějším zkouškám kvality. Firma je držitelem certifikátu státní zkušebny, který potvrzuje zdravotní nezávadnost a vysokou užitnou hodnotu výrobků. V současné době se firma řadí mezi největší výrobce ve svém oboru v Evropě.  

Začátky v garáži

Roman Blanář se k vlastnímu podnikání odhodlal již v roce 1989. V rámci tehdejších možností začal poskytovat truhlářské služby místnímu obyvatelstvo v souladu s tím, co tehdy kdo potřeboval – opravit koště, vyrobit násadu na hrábě i obložit dřevem předsíň. Nástroje si vyrobil sám a svůj první stroj, téměř muzejní exponát, koupil na inzerát v místních novinách.  

Nicméně šikovnost Romana Blanáře se brzy roznesla po okolí a zakázek začalo přibývat. „To, že jsem začal ještě před revolucí, bylo velkou výhodou. V době, kdy mnozí začali zakládat svoje podniky, já už jsem měl výrobu v plném proudu,“ vzpomíná majitel a ředitel v jedné osobě. „Postupně jsem musel přibrat další dva pracovníky a pracovali jsme od rána do noci.“ Důležitým milníkem byla účast na veletrhu v Brně v roce 1991, kde firma o třech zaměstnancích, která nabízela pohovky,  sklidila neočekávaný úspěch. V polovině devadesátých let se sortiment rozrostl o postele. Ukázalo se, že právě postele budou tvořit nosný program rychle rostoucí firmy z jižní Moravy.

Na začátku nového tisíciletí bylo jasné, že firma potřebuje výrazně navýšit výrobní kapacity. V roce 2007 byl uveden do provozu nový výrobní závod o celkové hodnotě 50 milionů korun, který dvojnásobil jako kapacity, tak i efektivitu výroby. Hala byla vybudována v rámci původního areálu firmy ve vesnici Brumovice, asi 30 km jižně od Brna, kde je nyní soustředěna veškerá výroba, sklady i vedení firmy. Loni byla postavena další výrobní hala, což představovalo investici cca 30 milionů korun. Navyšování kapacit šlo v minulých letech ruku v ruce se zvyšováním obratu – ten činil v roce 2008 přes půl miliardy korun. „Letos nepředpokládáme další výrazný růst, stejně jako na ostatní výrobce se i na nás určitě projeví dopady krize,“ říká Roman Blanář.  

Stále o krok vepředu

Vzhledem k tomu, že člověk stráví třetinu života spánkem, měl by výběru postele věnovat patřičnou pozornost. Nadprůměrná úroveň kvality výrobků firmy Blanář Nábytek uspokojuje i ty nejnáročnější požadavky, jak z hlediska zdravého spánku, tak z hlediska pohodlí. „Náš sortiment průběžně inovujeme. Devadesát procent naší produkce tvoří postele, zbytek jsou pohovky. Výrobky dodáváme všem maloobchodním řetězcům, kteří prodávají nábytek, jako je Asko, Jena, Kika, Europa Möbel a další,“ uvádí Roman Blanář.  

Zhruba třetina produkce směřuje na export, hlavně do okolních zemí. „Je samozřejmě dobré, že jsme s našimi výrobky uspěli i na zahraničních trzích, i když musím přiznat, že exportovat v dnešní době není žádná velká výhra. Nicméně trh v České republice by nám nestačil a je nutné rozvíjet podnikatelské příležitosti i v zahraničí,“ říká Roman Blanář. Kromě České republiky je hlavním trhem Německo, které má podobné preference jako místní obyvatelstvo.

Zdá se, že další rozvoj firmy neohrozí ani nepříznivé podmínky na trhu. „Krize se na nás určitě podepsala, ale ne v takové míře, jako například na strojírenských firmách. Lidé budou postele potřebovat vždy.“ Firma nedávno investovala do navýšení kapacit 120 milionů korun a dále posiluje pozice. Je vidět, že podnikatelského ducha a maximální osobní nadšení, píli a pracovní nasazení jen tak zastavit nelze.

COPYRIGHT 2012 businessleader.cz - Zpravodajský portál průmyslu a obchodu. ALL RIGHTS RESERVED
Vydává: Media Developments, s.r.o. | Email: info@businessleader.cz